Masyuk

Selasa, 10 Januari 2012

Menanti Durian Gugur Di Dusun



Salam semua,
Hari Minggu lepas aku dengan kakak aku balik ke kampung nak pergi cari durian dekat dusun datuk saudara kami di Gunung Pasir, Sri Menanti, Negeri Sembilan. Sebelum ini memang aku tak pernah pergi ke Dusun ni sebab aku pun memang jarang balik ke Sri Menanti ni memang asal usul nenek dengan datuk aku dulu tinggal di Kg Umor, Sri Menanti selalunya kalau orang Sri Menanti orang cakap orang lingkungan aku pun tak tau apa bendanya orang lingkungan istana. 
 


Sayang sekali tanah pusaka kami yang terbiar sehingga menjadi rimba macam ni di Kampung Umor, Sri Menanti tak ada siapa yang hendak uruskan.
 


Masing-masing macam nak pergi berkelah jer tapi nak ke dusun tu jauh kedalam kalau tak larat tu memang tak masuk gamaknya.



Sempat lagi nak berpose dengan motor scrambler ni kat dalam hutan main redah jer naik motor tu.



Akak aku sorang ni sempat jer makan buah langsat yang baru dipetiknya.





Yang kecik-kecik ni kena duduk bawah pondok takut kena himpap dengan buah durian yang nak gugur.



Angkut jangan tak angkut dekat 5 bakul gak lah buah yang kami carik kat dalam hutan tu sampai line telefon semua tak ada.



Tu dia comel comel buah durian yang kami kutip 



Sampai kek hujung tu tanah atok korang itulah yang Pak Majid sampaikan kepada kami semua.



Sama-sama comel buah durian dengan budak ticik dua orang tu.



Antara buah-buahan yang masih dipokok aku snap antaranya buah durian dengan buah langsat.



Banyak tak yang kami kutip dah boleh buat pesta dah ni.




Korang ingat senang ke nak cari buah durian tu kena panjat turun naik bukit celah batu dalam sungai bagai wey tapi pengalaman yang seronok.



Buah yang dah terbelah tu kena kopek letak dalam bekas buat tempoyak senang nak angkut tak payah nak bawak keluar nanti.


Penat wey nak angkut keluar durian tu berpeluh peluh badan aku siap junjung macam bangali jual karpet.



Dalam hutan pun nak dengar radio gak ek ada siaran ker.



Mandi bogel di hutan siap nampak konek anak buah aku lagi tu. ahahahahaaa



Singgah pulak ke rumah mak ngah limah di Kampung Mertang, Sri Menanti rumah atas tu rumah pusaka Pak Majid dah tak ada orang duduk sejak arwah Uwan Embun meninggal dunia.


Rambutan dengan jambu batu menjadi sasaran di rumah Makngah Limah



Akak-akak aku berdua ni memang gangster sket dua-dua pandai panjat pokok. Waktu kat dusun yang sorang tu siap panjat pokok langsat ngan aku lagi.



Pekan koboi di Sri Menanti dulu ingat lagi arwah datuk aku ke pekan ni naik basikal tua aku dengan arwah wan pergi naik bas pastu jumpa kat pejabat pos nak ambil duit BSN.



Sempat lagi aku snap pintu gerbang yang nak ke Sri Menanti ni atap bergonjong seperti di Padang, Sumatera Barat, Indonesia.



Balik dua orang budak kecik ni dah kepenatan terus tidur.



4 comments:

Myvitrd berkata...Best Blogger Tips

hahaha.. gambar 18sx.. hehehe.. bestnya bro.. makan buah2 tempatan ni.. tak sabar nak tunggu musim buah dekat kg. mertua aku ni dekat penang.. kalau musim durian dekat balik pulau memang wajib balik bro.. hehehe

daydeck86 berkata...Best Blogger Tips

tau xper tak da juai punya itu gambar... sabar bro leh balik kg makan bebuah tempatan

hazman aka species1980 berkata...Best Blogger Tips

kira beruntung lagi la famili ko ada dusun nie...cuma sayang kan takde sapa nak usahakan...tengok macam luas giler tue...

daydeck86 berkata...Best Blogger Tips

Luas wey tak larat nak jalan masuk kedalam tue...