Masyuk

Isnin, 16 Mei 2011

Catatan Perjalanan Bali 2011 - Part 3





Salam semua dan Selamat Hari Guru kepada semua para guru di seluruh dunia. Catatan perjalanan di Bali tempoh hari diteruskan dengan hari ke tiga iaitu pada hari Jumaat perjalanan diteruskan ke Kintamani tapi banyak jugak destinasi lain yang disinggah antaranya adalah Perkampungan asal Bali, kampung yang menghasilkan industri perak/silver, Gua gajah dan macam macam lagi. Perjalanan agak jauh dan penat sangat pada hari tersebut.

Mula-mula pergi ke perkampungan asal Bali kat depan rumah depa ada bela Babi/Khinzir memang agak busuk la dekat tempat ni.Dekat sini masuk percuma tapi kita faham-faham la bagi derma sedikit kat orang disitu.


Perjalanan diteruskan ke tempat penghasilan barangan perhiasan dari silver tapi barangan yang dijual agak mahal jadi tak ada sapa pun beli.


Perjalanan diteruskan ke Gua Gajah kat sini kalau perempuan yang datang bulan tak boleh masuk tapi kalau tak bagi tau bukan dia nak check pun kan tapi takut jugakan dah lah bukan tempat kita lagi satu kat tempat ni kena tutup aurat katanya. Gua gajah ni depa cakap tempat raja depa dulu2 bertapa dan bentuknya adalah seperti gajah.


Dah penat berjalan di Gua Gajah perjalanan diteruskan ke tempat penghasilan kopi luwak. Kopi luwak ni adalah kopi yang diberikan kepada Musang luwak selepas itu najis nya diasingkan dengan biji kopi dan diproses menjadi serbuk kopi yang harganya agak mahal aku tak beli pun geli pulak aku tengok nya.


Singgah di Teres padi kat sini pemandangan memang cantik aku tak keluar pun dari kenderaan sebab dah penat.


Selepas tu perut pun dah kebulur pergi makan dekat Kintamani view memang cantik tapi kat situ makanan agak payah jugalah sebab kebanyakkan kedai menjual BABI GULING. Lagi satu kat situ kena tahan dengan peniaga barang cenderahati yang sentiasa mengekori setiap pengunjung.


Mengikut cerita pak supir kat bawah tasik tu terdapat sebuah kampung yang dipanggil desa trunyan dan disitu mereka tidak menanam mayatnya tapi diletakkan dibawah pohon taru menyan yang harum seperti kemeyan tapi cuma 11 mayat sahaja yang boleh diletakkan disitu.


Akhir sekali kami semua pergi ke Tanah Lot untuk melihat keindahan matahari terbenam disana.







p/s - last day tak ada buat apa sangat sebab sibuk nak balik ke Malaysia.

2 comments:

JAI berkata...Best Blogger Tips

Sepatutnya korang gi masa hari menyepi kat tanah lot..hehe

daydeck86 berkata...Best Blogger Tips

tak nak la gi waktu perayaan nyepi rugi masa kat sana kena duk dlm hotel jerk.... waktu nyepi ari tu aku ada kat Jakarta...