Masyuk

Khamis, 4 Ogos 2016

Aidilfitri 2016 - Part 1



Salam semua,
Apa kabar korang semua, ada lagi ke yang menyinggah kat blog picisan aku ni dah lama gila tak update aktiviti aku kat blog aku ni. Sebenarnya aku nak cerita pasal Aidilfitri aritu kat rumah arwah mak aku dekat Seremban. Tahun ni aku beraya dekat Seremban tapi sekarang aku nak cerita pasal aktiviti aku sehari sebelum Aidilfitri yang lalu. 



Aidilfitri tahun ni aku yang siapkan semua bahan-bahan yang hendak dimasak sebab dah dua tahun rumah dekat Seremban tak buka lepas arwah ayah meninggal dunia, seawal jam 6pagi aku beratur untuk beli santan dekat pasar dan selesai dapat santannya lebih kurang jam 9.30pagi. Aku ingat nak jual santan jer lah raya tahun depan mesti masyuk.


Rendang ayam kampung, rendang daging, lemang, ketupat, nasi impit, kuah kacang, kuah lodeh antara menu yang aku masak hari tu tapi yang lain-lain pun turut membantu juga.

Ketupat ni memang aku saja je buat bukan makan sangat pun tapi tak meriah kalau hari raya tak ada ketupat dan nasib baiklah aku bolehlah nak menganyam ketupat tu sendiri kalau tak memang tak merasalah nak makan ketupat masing-masing

Nasi impit memang kena ada kalau tak memang tak cukup nak makan ketupat dengan lemang sahaja.


Tahun ni raya aku tak bakar banyak pun lemang dalam 15batang jer aku bakar itupun aku tak buat lemang tepung kali ni rindu pulak nak makan lemang tepung, Insha Allah raya haji aku bakar lemang tepung sekali.


Waktu nak berbuka puasa aku dah bukak sebatang lemang nak tengok menjadi ke tidak lemang aku kali ni, Alhamdulillah menjadi lemang aku kali ni nasib baik semua suka dengan lemang yang aku bakar kali ni.


Aku kalau bakar lemang memang pakai santan pekat jer campur air pun sedikit jer sebab nak kepuasan yang maksimal katanya kalau beli tu selalunya tak berapa nak lemak berkrim lemangnya, cubo ko tengok kek daun pisang tu ekau ghaso banyak tak santan den pakai. Tahun dopan den bukak order yo.. ahahhaa


Waktu berbuka semua kitaorang makan apa yang dah siap masak jer lepas tu kakak aku adalah beli sikit makanan tambahan.








Malam raya macam biasalah masing-masing lepas orang kampung balik dari bertakbir rumah kerumah main bunga api lah tapi waktu ni aku dah tak larat sebab dah kepenatan masuk tidur awal lah aku malam tu.

Nanti aku cerita pasal pagi aidilfitri pulak yer.

0 comments: