Masyuk

Isnin, 8 Ogos 2011

Berbuka Puasa Bersama - Puasa Ke - 6




Salam Ramadhan yang mulia kepada semua blogger's. Hari Sabtu lepas minggu pertama berpuasa aku dengan along dah planning nak berbuka puasa beramai-ramai dirumah. Dalam jam 9pagi tu aku dengan along dah mula berkerja keras pergi ke pasar Chow Kit nak beli bahan2 untuk memasak. Perancangan utama nak masak gulai siput sedut dengan keladi tapi abis satu pasar kami pusing tapi tak ada orang jual siput sedut mungkin tak ada musim ataupun dah abis diborong oleh peniaga nasi campur tak tertunailah hasrat dihati. Kemudian menu utama ditukar kepada gulai Ketam dengan nenas walaupun harga ketam agak mahal RM18.50 sekilo itupun kecik2 jer ketam tu nasib baik kami pilih ketam betina banyak sikit isinya dari ketam jantan. Antara menu sampingan yang dimasak oleh kami adalah Ikan Bakar, Kangkung Goreng Belacan. Sampai rumah aku terus membuat kelonsong kuih tepung pelita ataupun kuih sampan.


Antara menu yang aku dengan along masak jering mentah pun ada gak tu tapi aku makan pun.


Gulai ketam + nenas yang dimasak oleh aku sendiri itupun main lebur jer.



Ikan keli bakar paling cepat habis ingatkan ramai yang tak usik ikan keli. itupun beli ikan keli 1kilo ikan kembung pula 2kilo. Ikan bakar dimakan dengan air asam memang terangkat sebab kepedasan.


Kangkung goreng belacan along masak itupun main lebur jer aku cakap kat along masak cincai2 jer sudah mesti sedap punya lagipun memasing puasakan.


Puas hati kalau buat kuih sampan ni sendiri kos bukan banyak pun tepung beras tak sampai 1kg dapat banyak siap boleh bagi saudara mara bawak balik lagi. Nanti aku kongsi resipi kuih tepung pelita atau kuih sampan ni.


Sebahagian saudara mara yang ada pada hari tersebut yang lain tak sempat ambil gambar sebab semua dah sibuk dok mengunyah.




0 comments: