Masyuk

Selasa, 9 Ogos 2011

Resipi Kuih Tepung Pelita @ Kuih Sampan








Salam hari Selasa yang indah dibulan Ramadhan yang mulia ini. Bila bulan puasa ni macam-macamlah tekak ni nak makan macam-macam. Hari Sabtu lepas aku rajin nak buat kuih tepung pelita ataupun kuih sampan. Kuih ni memang popular kalau bulan puasa. Tak tau cam mana aku boleh rajin pulak buat kuih tepung pelita ni dekat rumah kalau tidak tak akan aku hadap nak buat masak memasak ni. Selalunya dibulan puasa aku akan tolong mak cik aku buat kuih tepung pelita ni dekat rumah dia tapi tahun ini aku buat kat rumah aku mak cik jenab pun terkejut aku nak buat kuih ni. aku buat kuih ni pakai daun pisang baru tradisional sikit lagipun daun pisang menimbun belakang rumah aku ni. Nasiblah kalau habis daun pisang tak ada lemang la raya tahun ni.

Resipi
Lapisan Bawah Kuih (Warna Hijau)

- 2 mangkuk tepung beras
- 2 mangkuk gula pasir (aku kurangkan sikit takut potong kaki)
- 10 mangkuk air
- 6 helai daun pandan campur pewarna sikit (kalau daun pandan banyak takut pahit)


Lapisan Atas Kuih (Warna Putih)

- 8 cawan santan (pati santan + air)
- 8 Sudu tepung beras (aku lebihkan sikit)
- Garam secukup rasa


Cara Membuatnya
Lapisan Bawah Kuih (Warna Hijau)
- Masak semua bahan diatas diatas api perlahan sehingga berkilat dan pekat.
- Tuangkan Batter yang pekat tadi kedalam acuan yang korang buat atau beli
- Taburkan sesudu kecil gula keatas lapisan tersebut.


Lapisan Atas Kuih (Warna Putih)
- Masak semua bahan diatas diatas api perlahan sehingga berkilat dan pekat.
- Tuangkan Batter yang pekat tadi atas lapisan hijau tadi.
- Tunggu sehingga sejuk lepas tu kasi bedal la


** Stanby air panas kalau waktu tengah masak tu batter jadi berketul2 tuangkan air panas tersebut insyaallah kuih tak berketul dan ianya akan menjadi licin.

** Dapat dalam 50biji kuih dengan modal tak sampai RM7 sahaja







3 comments:

hazman aka species1980 berkata...Best Blogger Tips

hurmmm...nampak sedap tue....len kali kena kasik aku buat food testing...heheehe

daydeck86 berkata...Best Blogger Tips

Len kalik tu biler hazman... ahahahaa

MakMonas berkata...Best Blogger Tips

TAK LARATTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT ENGGA ENGGA ENGGA KUAT..ENGGA ENGGA ENGGA KUAT :((