Masyuk

Sabtu, 30 Mei 2009

Samarinda & Sutra Bugis



dek kerana sudah 'terjebak' dengan penulisan di blog Bunda Siti Zainon Ismail seorang pengiat seni yang dikenali umum. aku tertarik dengan nurkilan blog beliau yang bertajuk
Kategori corak:
1) Corak melintang/corak berdiri = pakan melintang/loseng menegak
2) Corak catur = pakan - loseng beragi
3) Corak Bugis = beragi (kotak disebut biasa sebagai catur) kecil
4) Corak Samarenda = beragi besar
5) Tenun Pahang, juga diberi nama seakan nama asal, corak Bugis



sutra samarinda ini pemberian teman sewaktu beliau ke Padang 2008 yang lepas
rasanya ini sulaman mesin bukan tenunan asli
buat basahan tiap hari.









tak tahu sama ada betul atau tidak ini sutra bugis yang asli atau tidak
aku membeli kain ini sebanyak 3 helai warna hitam, merah, & unggu
di dalam simpanan aku cuma yang merah (masih belum buka) dan yang hitam
dan cuma telah diguna 2 atau 3 kali sahaja
dek keran kain nya yang licin dan ringan seperti tidak selesa untuk dibawa ke masjid kerana angin kipas yang kuat bisa membuat kain ini terangkat keatas
ehehehehehehee
yang warna ungu aku beri kepada pak cik ku sebagai buah tangan dari medan
sutra bugis ini kalau dibeli seperti di gambar diatas sepertinya ada air di dalam nya






kain nih plak aku beli coz warna hijau dier cam menarik
xpernah jumpa kat sini rasa nya
tadik akak sepupu aku da kenen2 kain nih nak buat kain baju kurung ar tuh
bertuah la kalau aku nak bagi
eheheheehhehehe

2 comments:

SITI ZAINON ISMAIL berkata...Best Blogger Tips

tahniah, anda sudah mengumpul tekstil citra warisan. tidak mengapa ini baru permulaan. Kain Bugis dan Samarinda , Sambas, memang ada khas untuk wanita dan lelaki. Umumnya kain basahan untuk lelaki diperbuat daripada benang kapas, lebih labuh dan luas, sesuai untuk ke masjid. Kain bahan sutera lebih halus dan rengan wanita atau lelaki untuk upacara adat istiadat perkahwinan saja. Yang diperlihtkan di sini, saya kira kain yang dihasilkan dengan mesen, berdasarkan harga yang ditunjukan (Rp185,000) yang betul-betul sutera tenun tangan (dengan alat kek harganya mencecah Rp 500,000 juta). Tak mengapa, lain kali boleh belajar tentang warna pula, kerana setiap warna membawa perlambangan sendiri. Tahniah dari bonda.

daydeck86 berkata...Best Blogger Tips

thanks bunda
saya akan terus mengikuti blog bunda dari masa ke semasa supaya dapat menambahkan ilmu mengenai kain kita