Masyuk

Jumaat, 3 Jun 2011

Teater Kenangan Mengusik Jiwa




para pelakon:
Dafi sebagai Rey (60an)
Ana Raffali sebagai Rose (60an)
Iqbal Mazlan sebagai Azizan (60an)
Latif Ibrahimsebagai Rey (2011)
Siti Saida sebagai Rose (2011)
Halil Chik sebagai Azizan (2011)

Penampilan Istimewa Artis-artis 60an :
Datuk Ahmad Jais, A Rahman Onn, L Ramlee, J Sham, A Halim, Husin Ismail, A Rozainie, Fatimah M Amin, Band The Rhythm 60’s dan Band The Wanderers


Sinopsis Teater Muzikal Kenangan Mengusik Jiwa
Rey (Rahman) kembali ke kampung halamannya setelah sekian lama menghilangkan diri. Dengan menggunakan teknologi yang serba canggih masa kini, beliau telah ditemukan semula dengan rakan karibnya Azizan. Seperti yang telah dijanjikan, Rey dan Azizan akhirnya berjumpa kembali setelah hampir 30 tahun tidak bertemu.

Perjumpaan mereka telah banyak mengimbau sejarah terutama semasa mereka menuntut di kolej dulu. Namun begitu, Rey sebenarnya cuba untuk mencungkil berita tentang kekasihnya Rose yang dikenalinya semasa menuntut di kolej yang sama sekitar 60an, jika Azizan tahu mengenai perkembangan Rose.

Dari awal mereka masuk ke kolej, sehingga tamat pengajian pada sekitar tahun 1960an, dipaparkan bagaimana hubungan Rey dan Rose tercetus dan bagaimana terputus sehingga ianya benar-benar menghantui fikiran Rey. Itulah sebenarnya yang ingin Rey ketahui.


**********************************************************



Salam semua, Malam tadi aku berteater di Istana Budaya lagi tengok Teater Muzikal Kenangan Mengusik Jiwa (TMKMJ). Sebenarnya aku dapat tiket percuma dari UMNO PJU terima kasih diucapkan. Malam tadi aku bawak ahli UMNO Kampung Puah Lembah yang memang teringin nak masuk ke Istana Budaya tu sudah rezeki depa aku hangkut la mak cik - mak cik Kampung Puah Lembah tu layan TMKMJ sekali memang kena la dengan usia merekakan antara yang pergi adalah aku sendiri, Cik Nieza, Shikin Ahmad, Norshafiqah Kamarudin, Pn. Rahamah Tamu, Pn. Hasiah Jantan & Pn Noni Soomoh. Bagi aku teater ni best sebab hampir kesemua lagu yang didendangkan adalah sangat evergreen dan aku yang muda ni pun layan gak rasa macam dekat kenduri kahwin di Kampung Puah Lembah jer bila tengok. J Sham pula yang popular dengan lagu surat untukmu pula memang paling bertenaga dalam membuat persembahan. Lakonan Dafi dan Ana Rafali juga tidak mengecewakan cuma penari lelaki yang ada kat situ nampak macam gedik sikit la.



Memang serasi watak Ray & Ros. Watak Ray dilakonkan oleh Dafi manakala watak Ros dilakonkan oleh Ana Rafali.


Comel jer aku tengok si Ana Rafali tu.


Latiff Ibrahim dengan Saida sebagai Ray & Ros di tahun 2011.


Antara penyanyi 60-an yang masih bertenaga dalam membuat persembahan antaranya adalah J Sham, Fatimah M Amin & A Rozaini ataupun jelmaan A Ramli memang sama suara dia.


Pengarah teater tersebut adalah Lokman Ghani yang sebelum ini pernah mengarahkan Teater Muzikal Teratak Minang


Bukan selalu dapat masuk IB ni kenalah ambil gambarkan dengan latar belakang poster TMKMJ.


Banyak motor Vespa yang dipamerkan disini.






0 comments: