Masyuk

Khamis, 31 Julai 2014

Hari Raya 2014




Salam semua,
Selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Cerita lebaran tahun ni tak berapa nak best tapi ok lah sejak lepas rumah yang aku duk kt Bandar Baru Sentul terbakar hari tu, sekarang aku banyak duduk kat Kg Puah Lembah jer dengan keluarga angkat aku ni. Persiapan raya macam biasa jer tahun ni makcik aku dapat order rendang lebih kurang 20kg tapi kena masak asing-asing sebab tak sama tuan yang tempah. Tahun ni kitaorang ambil tempahan RM60 untuk sekilo barang dah mahal kot gas lagi kalau ada yang lagi murah aku tak tau ler. 


 Jalan penyelesaiannya sekali 3 dapur jalan lepas abis masak aku terus tumis untuk secondround semua aku yang tumis dan masak sampai siap tapi nasib baik semua bahan-bahan dah siap dikisar sehari sebelum jadi senanglah kerja aku.

Lebih kurang jam 5 petang rendang semua dah siap masak aku orang yang order pun dah amik rondang yang dimasak aku pun teruskan kerja aku menyediakan  bahan-bahan nak bakar lemang pulak. Tahun ni macam selalu aku bakar lemang pulut dengan lemang tepung beras sebab aku memang suka makan lemang tepung beras tu pasal aku mesti masak lemang tepung ni. Siap membakar lemang lebih kurang jam 4pagi aku dah nekad dah masak ke tak masak lemang aku limit sampai jam 4pagi jer badan dah penat giler.
Gambar lemang yang dimasak sendiri pun tak ada nasib baik ada gambar dari kenalan aku ambil kalau tak tak ada gambar rupa lemang yang aku bakar.


uMemandangkan raya pertama aku kepenatan lepas balik dari ziarah kubur aku pun terus balik rumah tidur sampai ke petang sebab kepenatan lagipun maklong aku tak ada balik ke Beranang rumah besan dia dah malam baru balik. Gambar ni aku selpi ngan anak buah aku ngan maklong aku pada raya kedua raya pertama tak ada gambar langsung ok.

Ini pulak selpi ngan anak buah aku belah Kg Puah Lembah semua lelaki yer yang perempuan belah seremban tak sempat ambil gambar.

Lepas rumah maklong aku kitaorang pergi ke rumah nenek saudara aku belah Kg Puah Lembah juga memang kitaorang asal orang Kuala Lumpur nak buat macam mana kan.


 Kalau beraya dirumah nenek saudara aku sorang ni memang macam-macam nostalgia akan keluar antaranya gambar-gambar ni mungkin disebabkan keluarga nenek saudara aku ni boleh dikategorikan dalam keluarga yang berada waktu tu rumah beliau yang selalunya jadi tumpuan penduduk Kg Puah Lembah untuk menonton televisyen dan bergambar sebab dia ada camera waktu tu.


Tambah lagi satu nostalgia korang pernah tak tau bekas apa ni?
Ini adalah bekas air batu yang usia nya agak lama lah juga nenek saudara aku ni memang banyak menyimpan khazanah lama terutamanya pinggan mangkuk antik yang jarang dapat jumpa lagi dan kebanyakkannya masih boleh digunakan dengan baik.

0 comments: