Masyuk

Rabu, 10 November 2010

Majlis Berendoi @ Cukur Jambul





Hari Jumaat lepas bertempat di Wangsa Maju 1 rumah "mak cik" aku ada buat kenduri Cukur Jambul/Berendoi "mak cik" aku ni dia buat aqiqah untuk cucu sulungnya. Aku pergi sana menolong apa yang patut ditolong. Kebiasaannya kalau rumah mak cik aku ni buat kenduri aku duduk kat dapur membantu orang masak & susun atur kerusi meja tapi kali ini aku kena siapkan hantaran "sepupu" aku sebabnya dia bertunang pada malam hari pula serta akulah menjadi photographer yang tak bertauliah pada hari tersebut.



Inilah "anak buah" yang bakal naik buai walaupun tak ada buaian yang disediakan.



Bunga rampai & kelapa muda antara adat bercukur Jambul.



"Anak buah" aku dengan akak sepupu aku sewaktu acara berzanji dimulakan.



Sewaktu bacaan Berzanji sedang berlangsung.





Sewaktu marhaban sedang didendangkan.



Gunting rambut oleh jiran tetangga.



Neneknya pula nak gunting, Gambar ni candid jer bukan mak cik aku tu menangis pun.



Nasib baik budak ticik ni jenis tak meragam duduk diam jer si comel ni.





Berendoi ataupun Syair/Dendang Siti Fatimah insaf jugalah dengan syair ini.
Sekali syair daaaa... dialog cerita Pendekar Bujang Lapok.



Bergambar beramai-ramai sebelum makan makanan yang disediakan.



Pelamin tu sebenarnya bukan untuk Majlis Cukur Jambul tapi untuk Majlis Pertunangan dimalam hari.






4 comments:

Sharinginfoz berkata...Best Blogger Tips

cool je anak buah, kekadang ada yang nangis tak tahan ngan ramai sangat org

daydeck86 berkata...Best Blogger Tips

tu la pasal macam tak ada apa2 berlaku jer....

hamzah ian berkata...Best Blogger Tips

mane gmbr semalam nih.. nak curi nih.. hahaha

daydeck86 berkata...Best Blogger Tips

lambat sket ler yerk