Masyuk

Ahad, 20 September 2009

``Merendang & Melemangkan Diri````



Semalam adalah hari merendang & melemangkan diri.
Tahun ni aku beraya dengan mak cik aku kat Sentul jerk macam biasa lerkan
tiap tiap raya kitaorang akan masak rendang & lemang sendiri tak main order order nih.
Semalam kitaorang masak rendang 6 kilo daging, sekilo setengah kentang kecik kecik.
biasa la kalau rendang minang nih pakai santan banyak 4kilo santan pakai untuk rendang daging sahaja. lemang pulak kitaorang buat lemang pulut & lemang tepung. lemang pulut guna 4kilo beras pulut & 2 kilo santan, lemang tepung pulak tepung beras 2 kilo & 2kilo santan
memang banyak santan kitaorang guna untuk memasak.
cam biasa la kalau lemang memang aku yang jaga dari mula sampai abes yang lelain haram pandai menjaga lemang waktu tengah bakar mentedarah boleh ler yang lelain.
(kepada sesapa yang pandai bakar lemang tuh ajak la kat generasi muda)
esok jangan generasi muda tak tau nak membakar lemang semua pakai segera jer
tak sedap la segera segera nih.

dah kering daging tuh angkat dulu pastu masak santan dulu agak air kat santan dah kering baru masuk daging yang dah kecut tadik, cam tuh la remeh sket masak rendang nih.

dapat la juga dalam 25 batang lemang tepung & lemang pulut kitaorang.
dalam sibuk sibuk nih sempat jugak aku menghapdet blog aku nih

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN 1430


2 comments:

kak ina kl berkata...Best Blogger Tips

salam daydeck..wah bestnya dpt makan lomang..lomang tepung tu macammana jenis dia..tak pernah tenguk lagilah..

daydeck86 berkata...Best Blogger Tips

salam kak ina mmg best kalu lomang buek sendiri

lomang topung nanti den publish yo.