Masyuk

Sabtu, 3 September 2011

Persiapan Lebaran 2011






Salam semua, aku nak cerita pasal aktiviti sebelum lebaran 2011 baru baru ini. Hari Isnin cuma aku dengan mak cik jenab jer ada kat rumah lain ada yang pulang ke rumah mentua dan ada yang masih bekerja. Macam biasalah kalau sehari sebelum berhari raya semua orang pasti akan sibuk untuk menyediakan juadah untuk berhari raya. Kerja aku hari itu menyiapkan barang barang untuk memasak lemang manakala mak cik jenab masak rendang tapi dua-dua aku yang jaga coz mak cik jenab tak larat duk depan api yang membara biasalah kami masak guna dapur kayu jer.



Lebih kurang dalam 35 batang lemang aku bakar seorang diri hari itu sila abaikan "props" yang ada didalam gambar tersebut.


Waktu ni dah nak dekat masak dah ni kena hentak - hentak lemang tu kasi padat kalau tak cam masak pulut tanak jer lah bukan lemang jadinya.


Tahun ini masak rendang daging jer memang setiap tahun kami akan masak banyak tahun ini rendang daging kami masak daging 8kg + kentang kecil 2 kilo.


Malam pulak aktiviti memasukkan duit raya kedalam sampul. Alhamdulillah rezeki lebih bagi pun lebih la pulak kalau rezeki kurang bermakna kuranglah duit rayanya.




p/s - gambar ni jer ada itupun ambil menggunakan smartphone blackberry torch 9800.




0 comments: