Masyuk

Isnin, 17 Oktober 2011

Sejarah Masyarakat Kampar Di Negeri-Negeri Melayu












SEJARAH MASYARAKAT KAMPAR DI NEGERI 2 MELAYU..
Sejarah orang Kampar di negeri2 Melayu lebih awal dari itu. Gelombang pertama adalah dgn Parameswara putera Kerajaan Srivijaya di awal 1400 yg berpusat di Minanga Kamvbua/Tamwar, sekarang Muara Takus, 13 Koto Kampar.Masa itu masih beragama Buddha mazhab Mahayana/Palava. Gelombang Ke 2 dgn Raja Muzafar Shah thn 1528 yg dinobatkan sebagai Sultan di Ganga Nagara/Negeri Laut, Bruas/Manong sekarang yg selanjutnya menjadi negeri Perak. Mereka mendarat di Beting Beras Basah. Semasa itu juga adiknya Raja Ali Alaudin di nobatkan sebagai Sultan Johor/Riau/Lingga. Mereka ini anak Sultan Mahmud Melaka yg kalah dgn Portugis dn lari mendapatkan perlindungan di Kampar negeri asal keturunannya yg diperintah oleh bapa sdrnya Raja Abdullah. Hubungan Kampar dn Perak berterusan sampai Sultan Perak ke 6, Raja Kobat Sallehuddin mangkat di Kampar thn 1679. Orang kenamaan Kampar yg menjadi pahlawan nasional adalah Dt Bahaman, orang Kaya Semantan, ayahnya keturunan Bangkinang dn Tun Razak Husin, ibunya keturunan Air Tiris. Kpd dunsanak Kampar yg ingin mengetahui lebih lanjut sejarah masyarakat Kampar di negeri2 Melayu sila hadir di seminar pada Sabtu 19 Nov 11 ini yg dianjurkan oleh IKMAL. Tempatnya di kampus UTM Jln Semarak atau kampus UKM di Jln Chow Kit. Ini akan dipastikan. Dunsanak yg mempunyai fakta2 sejarah berkaitan dipelawa utk kongsi bersama. Sila hubung sekretariat seminar Mohd Rashid HP 019 981 1340 atau saya sendiri HP 019 319 7804. Mokasih..Dt Guntur, Presiden IKMAL.
 
 
Seminar Sejarah Masyarakat Kampar Di Negeri-Negeri Melayu
Tarikh 
19 November 2011 / Sabtu
 
Tempat 
Kampus UTM Jln. Semarak / Kampus UKM Jln. Chow Kit (akan dipastikan)
 
Nombor Telefon 
(Mohd Rashid) - 0199811340 / (Dato Amir Guntur) - 0193197804
 
 
 
Sesiapa berminat untuk mengetahui sejarah Masyarakat Kampar, Indonesia bolehlah berhubung terus dengan Dato Guntur, Presiden Persatuan IKMAL ataupun Persatuan Anak Kampar di Malaysia.
 

4 comments:

Unknown berkata...Best Blogger Tips

Boleh cerita sedikit tak tentang peranan masyarakat kampar dalam pembangunan di Kg.Tanjung Kerayong dalam aspek sosial dan ekonomi.

Unknown berkata...Best Blogger Tips

Boleh cerita sedikit tak tentang peranan masyarakat kampar dalam pembangunan di Kg.Tanjung Kerayong dalam aspek sosial dan ekonomi.

Unknown berkata...Best Blogger Tips

Boleh tak ceritakan sedikit mengenai peranan masyarakat kampar dalam pembangunan di Kg.Tanjung Kerayong dalam aspek sosial dan ekonomi.

daydeck86 berkata...Best Blogger Tips

@siti nabila mazlan Salam Nabila, adalah lebih baik sekiranya Nabila call terus Dato Amir Guntur sebab beliau lebih arif tentang sejarah anak kampar ni saya bukan orang kampar asli sebab keluarga angkat saya yang berasal dari Bangkinang, Kampar.