Masyuk

Jumaat, 13 Ogos 2010

Kadar Zakat Fitrah 2010






Dalam Pada kita sibuk untuk Menunaikan Ibadah Puasa di Bulan Ramadhan yang mulia jangan sampai kita terlupa untuk berzakat fitrah.
Hukum untuk berzakat adalah wajib kepada semua orang islam yang cukup syarat-syaratnya.



Kadar Zakat Fitrah 2010 untuk semua negeri di Malaysia adalah seperti berikut.




5 waktu mengeluarkan zakat fitrah ialah :-

Waktu Wajib
Terbenam matahari 30 Ramadhan sehingga terbit matahari 1 Syawal

Waktu Afdhal
Sebelum Solat Aidilfitri

Waktu Sunat
Sepanjang bulan Ramadhan

Waktu Makruh
Selepas solat Aidilfitri sehingga terbenam matahari pada 1 Syawal

Waktu Haram
Selepas terbenam matahari 1 Syawal


p/s - Jangan dok asyik nak bershopping raya dia SOGO, Lot 10, Sungei Wang etc jer sampaikan Zakat Fitrah kita dok lupa nak bayar juga (pesanan untuk aku juga)

- Ingat kalau tak berzakat tak berkat duit titik peluh yang kita cari.

- Zakat harta pun jangan lupa bayar kalau terlebih income tu jangan asyik ingat nak bayar cukai pendapatan kat LHDN jer.

- Hendak mengetahui lagi banyak info sila layari laman web http://zakat.com.my





2 comments:

Hezesuze berkata...Best Blogger Tips

gud info....huhu

selalu abg pomen bayar zakat awal tkot tlupa kan...ngee

Hamzah Ian berkata...Best Blogger Tips

aku kene bayar 7ringgit..

Salleh Gregor cakap, "Kepada Yang Berpuasa: Fuck You Off"