Masyuk

Rabu, 31 Mac 2010



Apa korang ingat lepas balik dari tengok lukisan tu
kitaorang terus lepak kat hotel ker
sorry yerk kitaorang yang gagah perkasa ni
meneruskan destinasi ke istana lama
kalau tak silap diaorang kat sana panggil Keraton

boleh dikatakan depa ni memang pandai mengukir la.


Gedung ledoksari


sedang diterangkan oleh tourist guide katanye

ukiran cam ni memang banyak kt sana


tempat ni dikatakan Raja & permaisuri bertapa kot



sikit punya besar katil permaisuri
kat bawah tu ada pemanas badan lagi
ala ala sauna la tu


perigi ni dah tak digunakan lagik


katanya pasu ni sejak zaman Raja yang pertama
tapi aku tak tau la betul ke idak


gerbang carik


jangan tak tau kerajaan keraton bagi keturunan pekerja
menetap di kawasan istana lama tu orang luar tak leh
siap main bola tampar lagi tu


ini lah tempat gundik gundik raja mandi beramai ramai
ala ala pesta buih la nih.
lepas tu Raja akan baliing bunga dari atas
sapa dapat bunga tu dapat la melayan Raja
kata orang kat situ ler aku pun tak tau

ukiran ni lagik kan.


cantikkan pintu gerbang nih penuh dengan ukiran.


rombongan aku denga gambar
Nyi Loro Kidul
yang sukakan warna hijau


indahnya pemandangan cam ni


inilah gambar kereta kuda raja
katanya secantk begini
aku pun tak tau la betul ke tak sebab aku tak nampak
kereta kuda yang sebenarnya


kata orang yang memberi penerangan kat situ
Agama dikembangkan Adat dilestarikan



Bersambung lagi


0 comments: